
Generációk változása - NOSZTALGIA - egymás közötti megértések útvesztője
GENERÁCIÓK

Az 1920 után született nemzedékeket 6 generációra oszthatjuk. - Lassan itt a hetedik?
1. 1920 és 1939 között születettek, ők az úgynevezett veteránok.
2. A Baby Boom-korszak a második, ide tartoznak azok, akik 1940 és 1959 között születtek.
3. Az X generációhoz az 1960 és 1979 között születettek tartoznak.
4. Az Y generációba az 1980 és 1995 között születettek tartoznak.
5. A Z generációba pedig az 1996 és 2007 között születetteket sorolják.
6. Az alfa generáció elnevezést használják arra a nemzedékre, amelynek tagjai 2007 után születtek.
Az Y generációs fiatalok "társadalmi beilleszkedésük elemzése alapján alakították ki a "Pán Péter-szindróma" fogalmat, amely arra utal, hogy egy részük aktív munkavállalóként késleltetetten jelenik meg a munkapiacon. 25–30 éves felnőttek még a szülői otthonban élnek, igénybe veszik annak komfortját (főznek, mosnak rájuk, nincs rezsiterhük, stb.), eközben nem önálló felnőtt egzisztenciájuk megteremtésén dolgoznak. A jelenség gyakran további tanulás, egy újabb diploma megszerzésének társadalmilag is preferált (lifelong learning) formájában nyilvánul meg. Kérdés, hogy a Pán Péter-szindróma mennyiben a munkapiaci helyzet következménye – amely nem képes felvenni a fiatal diplomásokat – és mennyiben egy életmód elterjedésére vezethető vissza." (ridikül.hu)

Az "Alfák" a technika rabjai. Szinte beszippantja őket. Tudják kezelni és elvesznek a csatornák erdejében. A technika nem rossz, de mindent kordában kell tartani. Minden területen kis kortól fogva sík képernyő az életük. A valóságban elvesznek, ha nem kapják meg azt az alapvető tanítást, amit a családból hozunk. Ilyenek a viselkedés, beszéd, modor, tisztelet, tisztaság és empátia.
Mivel a sík képernyőn kapnak mindent, így a megoldásokat is onnan várják. A valóságban megjelenő problémákat nehezebben érzékelik így nincsenek jelen a "megoldás"-ban. A valóság(show)kat inkább nézik, mint megélik. Ha a jelen is vannak valamilyen eseményen, sokszor nem az "érzékszerveiket" (szem, hallás, tapintás stb. ) használják, hanem a technikát. A telefonjuk nélkül unatkoznak, sokszor kijelentik: meghalnék ha nem lenne.
Programokat nehéz szervezni nekik, sokszor "rákattannak" valamire, amin kívül mást nem vagy alig akarnak csinálni. Nehezen próbálnak ki olyan élményeket adó programokat, amihez nincs szükség technikára. Ha még élvezik is, azt sem úgy mutatják ki, mint az előző generációk.
Ő a "VAN" generáció. Minden van és minden elérhető, így a lemondás, várakozás és a türelem is egyre nehezebben elfogadható számukra.
Hogyan is valósítható meg a generációk közötti megértés? - TOLERANCIA és BELENEVELÉS
Mindenki pont oda született, ahol lennie kell. Az a családja, akit választott a tanulásra. A szegény családok gyermekei közül is lettek gazdagok, és a gazdagok között is lett elszegényedett. Ezek sorsok is, amit pontosan a neveltetésünk fog meghatározni.
Minden viselkedési alapot (sémát) otthon kapunk meg. Az otthonról hozott viselkedés egy alap, amit a közösségbe való belépéskor a befogadó közösség fog tovább csiszolni. A szabályok olyan társadalmi elvárások, melyek megtanítanak az "együttélés" szabályaira. Minden közösség szereti, ha együttműködő tagjai vannak.
A nevelésben is nagyon kicsi a határ, vigyázzunk nehogy az egyéniség szabadsága összekeveredjen az EGO- val.
Akinek múltja nincs jövője sincs, örökítsük át hagyományainkat értékeinket.
Alfa generáció elsődleges meg nem értési folyamata, hogy neki miért kell szabályokat betartani.
Olyan világba születtek, amikor már a technika és a környezet is olyan fejlett, hogy a nélkülözés számukra már elképzelhetetlen. Az előző generációk feladata lenne, megtanítani illetve bemutatni a hiányosságokat és, hogy miről nem tudnak.
Fiatalok között sokszor elhangzik, hogy mert: "ŐK" se tudják! Igazuk van! Mi nem így tanultuk. Más volt a tanmenet és a rendszer. Minden generációban változott, sok minden elmaradt és cserébe új tantárgy lett. A tananyagok is változtak, egyszerűsítve vannak a humán tantárgyak és keletkeztek olyan tantárgyak amelyek szükségessé váltak. Pl.: informatika, etika stb. Amit az előző generációk megéltek, azt az alfa generáció már történelem órán tanulja. A világ fejlődik - szokták mondani. Az iskolarendszer is modern - minden követhető (digitális napló). A lexikális tudás a sok technikai segítség hatására elkezdett kopni. Online könyvek, hangos könyvek rövidített változatai, a jövevény szavak és szleng szavak leegyszerűsítik a kommunikációjukat. Egyre nehezebben fejezik ki választékosan a gondolataikat. Gyorsabban írnak két hüvelyk ujjal, mint kézzel. A sok impulzus, amit a felgyorsult informatikai csatornák szolgáltatnak a legújabb generációt úgy felpörgeti, hogy egy 2 órás filmet nem tudnak nyugodtan végig ülni, mert unalmas. A vibráló impulzív tik-tok videók világában a figyelem is szelektívvé válik.
A türelem minden generáció tanulási folyamata, ezért nem szerencsés a felgyorsult világ a mostani generációnak. Ők mindent azonnal akarnak. Ez az egyik fő feladatunk a lassítás és az elfogadás. MINDENKINEK legyen az bármelyik generáció.

Szakmák születnek és sajnos el is tűnnek - hiány szakmák keletkezése
A fizikai munkával járó szakmák már nem divatosak, mert az utolsó két generáció nagyobb százalékban a könnyebb "meggazdagodást" választaná. Miért?
Elterjedőben vannak az internetes reklámok vagy a különböző online közösségi oldalak melyek lehetővé teszik a nézettség általi bevételek növelését. Az oly divatos influenszer (influencer) - közösségi tartalom alkotók megjelenésével a fiatalok is sokan ebben szeretnének érvényesülni. Sokan képesek a követőiket befolyásolni, véleményformálásra és fogyasztásra.
A fizikai munka hátrányára írják, hogy ŐK biztosan nem fognak elfáradni és "gürizni". Sok lehetőség van olyan munkahely választásra, ahol az egyén képességeit felmérve kitanulhatnak számukra megfelelő munkát. Sok figyelem kell, hogy felismerjük merre induljanak a fiatalok.
A hiányszakmák, mint például: cipész, kovács, bádogos stb. is pontosan azért jelentkezik, mert lehet szükség lenne rá, de nem divatos, fárasztó, ezért szép lassan el is tűnnek.

Feladat
Minél több élményt kell szerezni és adni az életben. A legújabb generációknak meg kell mutatni és tanítani, hogyan szerezzenek élményeket, amiket átélnek. Ne követőket gyűjtsenek, hanem barátokat és emlékeket!